fredag 9 oktober 2009

Vi & Dom



Varför skapas ett vi/dom fenomen mellan ”vanliga” medborgare och politiker?


Är politiker verkligen ett eget släkte? Jag trodde att politiker skulle vara; ”valda av folket och vara av folket”… med andra ord så bör inte ett vi/dem fenomen kunna uppstå. Som jag ser det så är politiker lika mycket medborgare och ”vanligt folk” som vem som helst.


Är det inte så det bör och ska vara? Att de som sitter på förtroendeposter ska tillhöra representanter från ALLA samhällskategorier (om jag nu ska våga mig på att klassificera människor). Är det inte som så att enligt svensk demokrati ska det finnas både en folklig förankring samt representation för att det demokratiska systemet ska kunna fungera?


Hur kommer det sig då att när jag följer insändardebatterna i Dalarnas Tidningar så kan jag uppfatta mer och mer av ett politiskt ”utanförskap”, där politiker ses som; ”några som tror sig veta bättre än resterande befolkning”, ”några som står utanför resten av samhället” eller ”några som sitter över huvudet på oss andra och styr våra liv”. Håller vi på att skapa ett nytt segregationsfenomen här? Trodde att vi ALLA var medborgare, att vi ALLA var ”folk” och att ALLA är lika mycket värda.

Om vi vänder på steken och väljer att se ALLA som politker istället, utifrån att alla är med och utformar politiken, om det så är vid kaffekoppen, lunchrummet på jobbet, föräldramötet, genom insändare, motionsskrivande eller genom att delta på listor. Utifrån ett sånt perspektiv så är ju alla med och skapar politiken och för debatten framåt (oavsett forum). Detta skulle innebära att ett Vi/Dem förhållande inte skule kunna existera. Jag trodde att det politiska och demokratiska systemet skulle innebära att det indirekt är medborgarna som styr Sverige (både genom val och aktivt deltagande). Vad är det som fallerar? Mitt enda eventuella svar på dessa frågor är brist på förankring, förtroende och dialog och i övrigt ser jag inga andra syndrom än fördomar, allmän missuppfattning, syndabocks letande eller att jag har en naiv, utopisk och snedvriden samhällsbild.


Snälla hjälp mig… för jag har lite svårt att förstå

1 kommentar:

Ann-Louise Eklund sa...

Jag håller med dig fullständigt, därav mitt ganska utlämnande svar till "förälder" på dt.se

Detta politikerförakt skapar stora sprickor och diken om de får fortsätta att vara oemotsagda och tyvärr är det få som bemödar sig med att svara. Det är jättetråkigt.

Jag har också svårt att förstå att så många har bilden av en politiker som någon som är "för mer" för i den bilden känner jag mig väldigt obekant.

Tack för att du tar upp det här ämnet för det är jätteviktigt.

Ha det bra i Örebro och "tanka"!