måndag 28 september 2009

Läste en högaktuell insändare


Brukar börja dagen med att bläddra bland nätbilagorna Dalatidningarna och DN...

Idag läste jag bland annat en insändare kring ombyggnationen av gamla gymnastiksalen vid Sälens skola. I insändaren kunde jag följa en orolig Sälenmamma som undrade kring och ifrågasatte beslut om ombyggnation av Sälens skola. Se länken för hela insändaren:

Jag kan förstå att man som förälder ställer just dessa frågor och jag tycker att de är helt berättigade. Jag hade själv gjort detsamma om det gällt mina egna barns skola och dagisplaceringar. 

Idag, måndag, kommer kommunfullmäktige att besluta kring anslag för framtida ombyggnation, inte hur verksamheten för övrigt organiseras. Dagens beslut kommer handla om att lägga förutsättningar för att kunna tillgodose det kommande behovet av barnomsorgsplatser i Sälen. Anslaget kommer att ge ekonomisk möjlighet för att kunna agera snarast möjligt för att lösa problematiken kring bristen på barnomsorgsplatser..


Jag kan tycka att önskvärt naturligtvis hade varit att nuvarande och blivande förskoleföräldrar hade involverats i planerna i förväg och att en öppen dialog hade förts med dessa för att gemensamt och ur ett behovsperspektiv kunna hitta bästa möjliga lösning. Nu visar det sig att en sådan information eller diskussion tyvärr blir förlagd till imorgon, tisdag, efter Kf. Jag tycker att detta är mer än beklagligt, men ändå till viss del förståeligt utifrån tidspressen. Jag hoppas verkligen att detta snabba beslut och förfarande i slutändan kan leda till något bra för tillväxtorten Sälen, dess barn och föräldrar.







1 kommentar:

Ann-Louise Eklund sa...

Ett bra inlägg angående den mycket aktuella frågan om ett starkt växande Sälen. (Tips: Använd stavningskontrollen i bloggen så får du med alla bokstäver ;-)