torsdag 2 september 2010

Valchatt

Igår, onsdag, var det valchatt för Malung-Sälens listettor i kommunvalet. Vi satt med näsan nere i våra tangentbord mellan klockan 19.00-20.00.

Å vad fort tiden gick! Timmen bara flög iväg. Men vad roligt det var. Det kom många intressanta, engagerande och välformulerade frågeställningar till oss kommunvalskandidater. De handlade om allt mellan rovdjurspolitiska frågor, olika boendeformer i kommunen, invandarrelaterade frågor och frågor som gällde rent försköningsarbete för vår kommun.  

Politikernas chattsvar ser du här:

Det här tyckte jag var ett bra grepp och initiativ av DalarnasTidningar. Kanske är det något som vi på det kommunala planet skulle anamma? Varför inte ha en eget arrangerad politikerchatt med de boende i Malung-Sälens kommun regelbundet? Just för att öka direktdialogen mellan beslutsfattare och kommunens invånare. Det tror jag skulle öka både det politiska engagemanget hos många och förtroendet för politiker i allmänhet. Direktdemokrati kan väl aldrig vara fel?

3 kommentarer:

Maritha sa...

Verkligen en bra idé Christin, med tanke på det stora engagemang från folket igår. Jag följde chatten och flera med mig. Det har ventilerats flitigt idag av många.
Det förespråkar vi!

Eva-Lena sa...

Du är inne på helt rätt spår! Jag vet egentligen inte varför det är så svårt att genomföra? Kanske för att man som politiker är rädd att bli "synad i sömmarna"? Har inte hunnit läsa dina svar än, men jag vet att du - som vanligt - gör bra ifrån dig. Du har en stor analytisk förmåga (som jag är mycket "avis" på!) som bidrar till att du står stark i det du säger. Kram gumman och lycka till!

Ann-Louise Eklund sa...

Det låter mycket intressant. Jobba för det.